Czas – czwarty wymiar nauczania i uczenia się
Artykuł pochodzi z czasopisma Niezbędnik Akademicki nr 5/ 2016 pod redakcją Karola Zawadzkiego,
autor: dr hab. Małgorzata Nodzyńska, dr Paweł Cieśla,
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
W materiale:
- wskazówki, jak rozpocząć planowanie czasu na poziomie uczelni, wydziału?
- przykłady niewłaściwego planowania organizacji roku akademickiego,
- wykres wahań wydajności pracy w ciągu roku kalendarzowego,
- wykres krzywej wydajności na podstawie REFA (Komisji Badań nad Pracą),
- konkretne rozwiązania rozłożenia w czasie semestru zajęć.
Na uczelniach rzadko kiedy podejmowany jest globalnie problem organizacji i planowania. A przecież przeprowadzone badania ukazują, że jeżeli na właściwe zaplanowanie czynności, które mamy wykonać danego dnia, poświęcimy tylko 1% czasu potrzebnego na wykonanie danej pracy, to zaoszczędzimy aż jedną godzinę dziennie (Bradley, McRae, 1994; Seiwert, 1998).
- AutorMAŁGORZATA NODZYŃSKA, PAWEŁ CIEŚLA
- Premiera12 maja 2016
- Kategoria
- Słowa kluczowe nauczanie, profesor, uczelnia, wykładowca, zarządzanie czasem
Właściwą organizację czasu ułatwiającą pracę, zarówno nauczycielom akademickim, jak i studentom, należy zacząć już przy planowaniu tzw. organizacji roku akademickiego, czyli ram czasowych, w czasie których będą odbywały się zajęcia dydaktyczne, sesje egzaminacyjne, a także umieszczone zostaną dni wolne od zająć lub dni wolne od pracy. Jako przykłady niewłaściwego planowania organizacji roku akademickiego można podać: […]